Från vänster Linus Lundevall, Martin Stenke, Michael Jäderlind, Jonas Hyse och Jerker Hörstedt

Martech-byrå nästa pusselbit i NOVAs svenska byråbygge

NOVA fortsätter bygget av en integrerad byrågrupp på den svenska marknaden genom att köpa martech-byrån Infunnel. De blir en viktig pusselbit i det ekosystem av digitala tjänster som NOVA bygger upp och ska erbjuda företag i Sverige.

Fler förvärv och nya etableringar av bolag planeras för att göra NOVA ledande i Sverige på digital transformation, e-commerce och på att utveckla framtidens varumärken. Bakom den svenska satsningen ligger Nansen grundaren Michael Jäderlind, som NOVA har rekryterat. Etableringen backas upp av det norska riskkapitalbolaget Explore Equity.

– Infunnel är ett av de att mest spännande bolagen i den svenska martech branschen. Deras spetskompetens inom marketing automation och CRM blir tillsammans med SEO- och SEM-specialisterna på Pineberry viktiga delar i det ekosystem av digitala tjänster som vi bygger upp. Dessutom räknar vi med att Infunnel ska växa kraftigt under de kommande fyra till fem åren, säger Michael Jäderlind, vd för NOVA i Sverige.

Alla kan bli delägare

NOVAs köp av aktiemajoriteten i det ledande martech-bolaget Infunnel innebär att alla anställa i bolaget nu kan bli delägare. De tidigare huvudägarna fortsätter både i sina roller inom företaget och som delägare. Den nya möjligheten för alla medarbetare att bli delägare i bolaget erbjuds alla anställda i NOVAs bolag och är en del av Novas ambition att bli Nordens bästa arbetsplats.

Genom att vi nu blir en del av NOVA-gruppen kan vi vara med i hela bolagets tillväxtresa där Infunnel blir en viktig del i bygget av den nya helhetsaktören inom e-commerce och digital transformation. Vi kan dessutom växa snabbare än planerat och samtidigt fortsätta hålla hög kvalitet.

Jerker Hörstedt, grundare av Infunnel


Framtidens digitala kundresa

Infunnel är en av Sveriges främsta byråer inom marketing automation, CRM, digitala leads och digitalisering av kundresan. Bolaget arbetar både med business- to-business-företag och konsumentföretag med fokus på sällanköpsvaror. Bland kunderna finns Mercedes, Axis, Dustin och Tetra Pak.

– Vi kommer nu in i ett större sammanhang med byråer där våra tjänster blir en naturlig del i det digitala ekosystem som Nova bygger upp. Tillsammans kan vi nu skapa och utveckla framtidens digitala kommunikationslösningar. Det är både utvecklande för oss, våra anställda och våra kunder, säger Martin Stenke, delägare och grundare av Infunnel.

Strategisk start i Sverige

I den svenska delen av NOVA ingår sedan tidigare SEO och SEM-specialisterna Pineberry och det Optimizely/Episerver-fokuserade dotterbolaget Epinova, som är specialister på webb- och e-handelslösningar samt digitala kundupplevelser. Bolagen är en viktig plattform i det nya företagsbygget.

Vi fortsätter nu expansionen i Sverige med att införliva det tredje bolaget i vår svenska företagsgrupp med digitala specialistbolag. Tillsammans blir det grunden i vårt arbete att skapa en organisation med olika expertkompetenser som kan hjälpa kunder med tjänster i hela det digitala ekosystemet.

Geir Allan Hove, NOVAs koncernchef och grundare

Ledande i Norge

Michael Jäderlind är vd och landchef för NOVAs verksamhet i Sverige. Han har tidigare grundat och lett den digitala fullservicebyrån Nansen (som blev uppköpt 2016) samt den insikts- och datadrivna marknadsföringsbyrån Odyssey.

Nova Consulting Group är ett av Norges mesta framgångsrika digitala tjänsteföretag och bistår några av Norges största varumärken med strategisk rådgivning, användarupplevelser, design, digital tjänsteutveckling och molntjänster. De senaste sju åren har NOVA haft en stabil och lönsam årlig tillväxt på över 20 procent. Koncernen omsatte räkenskapsåret 2020 knappt 370 miljoner kronor och hade ett rörelseresultat på strax under 55 miljoner kronor.

Om Nova Consulting Group

Nova Consulting Group i Sverige ska utvecklas till integrerad byrågrupp som utvecklar digitala tjänster och kommunikationslösningar som bygger och stärker varumärken på den nordiska marknaden. Det inkluderar strategiska tjänster inom digital transformation, e-commerce och innovation. Bolaget ingår i en koncern tillsammans med Nova Consulting Group i Norge, som består av sju specialistbolag och tillsammans bildar ett komplett digitalt tjänsteerbjudande. De bistår några av Norges största varumärken med alltifrån strategi och design till implementation av digitala tjänster och lösningar.

För mer information, kontakta gärna:
Michael Jäderlind, VD, NOVA i Sverige, 070-849 21 19, michael.jaderlind@novacg.se