NOVA DAY 2025:
Persuasive Tech & Human Behaviour
Datum: 2:a oktober 2025
Tid: Kl 12:15-17:30 med mingel 17:30-22:00
Var: Södra Teatern, Mosebacke i Stockholm

Varmt välkommen på NOVA Day 2025 - Persuasive Tech & Human Behaviour på Södra Teatern i centrala Stockholm. Detta är NOVA Consulting Groups årliga halvdagskonferens där vi för tredje året i rad samlar spännande talare, forskare, och entreprenörer som delar med sig av insikter, information och inspiration.
Våra liv idag är till allt större del styrd av teknologier som påverkar våra val, intressen och preferenser. AI blir alltmer integrerat i vår vardag, både i våra arbetsliv och privatliv. Bakom all denna teknologi finns forskning och insikter om vårt beteende och det blir alltmer viktigt att förstå hur samspelet mellan människor och teknik påverkar oss.
På scenen kommer experter som Nathalie Nahai, Konrad Bergström, Nic Staeger, Patrik Stoopendahl, Malin Sundström och Tobias Brandt bjuda på sina insikter och erfarenheter. De kommer ta med dig på en resa som är formad av teknik och mänsklighet, framgång och bakslag, framtid och dåtid.
Efter dagens föreläsningar välkomnar vi dig till mingel med lättare mat, dryck och musik fram till 22:00. DJ Alex Moreno spelar i Södra Teaterns balsal Kristallen och i restaurangen Etablissemanget spelar vårt husband livemusik!
Varmt välkommen på NOVA Day 2025!
Har du några frågor? Kontakta NOVA:s Head of Marketing på carl.engbrink@novaconsultinggroup.se
Program
(Preliminära tider)
12:15
Dörrarna öppnas, se till att komma i tid för registrering!
13:00
NOVA hälsar välkomna
Carl Engbrink, Head of Marketing på NOVA Sverige är dagens konferencier och kommer leda oss genom dagens program.
13:15-14:00
Tobias Brandt: True & New - Hur AI boostar varumärkesstrategier och hur varumärkesstrategier gör AI meningsfullt
AI bidrar i allt högre grad till att forma framtidens marknadsföring, men kanske inte på det sätt vi tror. I stället för att ersätta etablerade principer kan AI ge oss djupare insikter i vad som verkligen bygger starka varumärken. Nyckeln ligger i att kombinera traditionella värden med nya möjligheter – men var går gränsen? Denna föreläsning utforskar hur AI kan användas på ett smart sätt i varumärkesbyggande utan att tappa det unika och autentiska.
14:00-14:50
Nathalie Nahai: Connection & agency in an age of AI
AI är här för att stanna och varje dag blir vi bombarderade med nyheter om dess fördelar, nackdelar, risker och möjligheter. Men hur mycket är hype, och hur gör vi för att prioritera mänskliga förbindelser i en tid då allt mer kommunikation sker med automatiserad teknik och AI; ibland oigenkännlig från en riktig person? Nathalie kommer att ge oss sitt unika perspektiv på artificiell intelligens, hur vi kan skilja fakta från hype och använda teknik för att stärka – inte försvaga – kundernas förtroende och anslutning. Nathalie föreläser på engelska.
14:50-15:15
Paus och fika med Optimizely
15:15-16:00
Patrik Stoopendahl, Malin Sundström och Nic Staeger: Två forskare, en jävel på e-handel och ”Smarta Kundjävlar”
I åratal har vi inom handeln byggt våra strategier på en vacker lögn: den linjära kundresan. Vi har ritat prydliga kartor och funnels, och föreställt oss kunden som en passagerare på en spårvagn, som snällt följer den räls vi lagt ut från annons till köp. Dagens konsument är en hybrid – en korsning mellan mänsklig nyfikenhet och en smartphones processorkraft . Vi kallar hen för den ‘Smarta Kunddjäveln’. Hen är snabbare, smartare, mer nyfiken och oändligt mycket mer oförutsägbar än någon kund vi tidigare mött. Hen har inte bara fått nya kanaler att handla i, utan helt nya superkrafter som vi knappt har börjat förstå. Så, vad är lösningen? Att ge upp? Absolut inte. Lösningen är att möta en 'Smart Kunddjävel' med att bli en 'Smart Djäkla Handlare’. Framtiden tillhör inte de som har de snyggaste e-handelssajterna, utan de som bäst förstår människorna som använder dem. I denna presentation delar författarna med sig av några av godbitarna från boken som släpps 2/11.
16:00-16:40
Konrad Bergström: Global framgång genom design och varumärke
Konrad Begström är unicorn-grundaren som har haft en spännande karriär med några av Sveriges mes framgångsrika varumärken. Genom entreprenörskap, effektiv design och starkt varumärkesbyggande som skapar global efterfrågan och varande värden har han tagit varumärken som Zound Industries och X-Shore till internationell framgång.
16:40-17:30
Paneldiskussion med dagens talare
Våra talare

Nathalie Nahai
Författare, beteendevetare och föreläsare
Nathalie Nahai är en expert inom psykologi och teknik som använder sin bakgrund inom mänskligt beteende, webbdesign och konst för att förstå de utmaningar vi står inför idag. Hennes internationella bästsäljare Webs of Influence har blivit en viktig resurs för affärsledare och universitet och är översatt till 7 språk. Nathalie arbetar med kunder som Google, Accenture och Unilever och är en populär talare och konsult för Fortune 500-företag. Hon har föreläst på institutioner som Cambridge, UCL och Harvard och har även presenterat på SXSW och Web Summit. Nathalie hjälper företag att förstå och anpassa sig till förändringar i konsumentbeteende, AI och automation, och erbjuder strategier för att skapa resonant kommunikation, hållbara varumärken och engagerande kundupplevelser. Hennes workshops och föreläsningar ger konkreta verktyg för att navigera osäkerhet och driva framgång.
Nathalie föreläser på engelska.

Konrad Bergström
Entreprenör, grundare av bl.a. Zound Industries och X Shore
Entreprenör, grundare av bl.a. Zound Industries och X ShoreKonrad Bergström är en framstående entreprenör och innovatör bakom framgångsrika svenska start-ups som X Shore och Zound Industries (nu Marshall Group). Hans företag har blivit globalt erkända, där Zound Industries belönades som Årets Supergasell 2013. Bergström har fått Kungens Medalj för sin entreprenöriella erfarenhet och har varit en drivande kraft för att stärka Stockholms position som Europas "Silicon Valley." Han är också en unicorn-grundare och har lett Zound Industries till en värdering på över 1 miljard dollar. I dag driver han hållbarhetsinitiativ som styrelseordförande för Soeder och Ógin, där han skapar långsiktigt värde för både miljön och konsumenterna.

Patrik Stoopendahl, Malin Sundström och Nic Staeger
Forskare och experter på e-handel och den digitala kundresan
Patrik Stoopendahl, Nic Staeger och Malin Sundström släpper hösten 2025 boken ”Smarta Kunddjävlar”, en banbrytande guide som tar ett unikt grepp om framtidens handel, med fokus på kundens perspektiv. Med en kombination av vetenskapliga insikter, unika analyser och nya modeller, och en gedigen erfarenhet av att utveckla och skala e-handel, blir boken en spännande sparringpartner för alla som vill tänka nytt och skapa värde för både företag och konsumenter – nu och framöver.
Under deras föreläsning på NOVA Day får du följa du med på en resa från detaljerad dataanalys till stora strategiska frågor, alltid i sällskap med insikter om den smarta, men djävulskt krävande, kunden och deras väg genom handelsresan.
Patrik Stoopendahl är forskare, strategikonsult och författare, verksam vid Ekonomihögskolan i Lund och Handelshögskolan i Stockholm. Han har ägnat sin karriär åt att förklara hur konsumentbeteenden formar framgångsrik försäljning och marknadsföring.
Nic Staeger är e-handelsexpert, CCO, författare och poddprogramledare. Han har drivit tillväxt för flera framstående e-handelsföretag och är en av Sveriges mest respekterade experter inom e-handel.
Malin Sundström är professor och expert på handel, författare och konsult, verksam vid Högskolan Väst. Hon har analyserat handelns digitala transformation i över 20 år och har skrivit flera verk som varit avgörande för vår förståelse av konsumtion och handel.

Tobias Brandt
Medgrundare av Singular Studios
Tobias Brandt har över 20 års erfarenhet inom strategisk positionering, varumärkesbyggande, corporate branding och strategisk design för en rad B2B- och B2C-varumärken. Han har erfarenhet från bland annat Minecraft, Volvo Group, AFRY, Electrolux och EasyPark. Innan han grundade Singular Studios som en del av NOVA Consulting Group, var Tobias Head of Strategy på varumärkesbyrån GROW i Publicis Group. Iag är han en av NOVA:s principal advisors inom varumärkesstrategi, branding och mycket mer, och är även ansvarig för kursen Varumärkespositionering och Strategi på Berghs.